Få lagt om dekk nå!
Få lagt om dekk nå!
Gleder du deg til sommer og sol?
Det er det mange som gjør, men du synes kanskje ikke at det er like gøy å få lagt om til sommerhjul?
Da må du enten ta jobben selv eller laste hjulene i bilen og stille deg i kø på et lokalt dekkverksted.
Kunne du tenke deg en enklere løsning?
Mobilt hjulskift
Vi tilbyr å komme hjem til deg og legge om til sommerhjul der bilen din står. Alt du trenger å forberede er å ha hjulene i nærheten, resten ordner vi.
Bolter smøres og trekkes til med riktig moment. Luftrykk sjekkes og etterfylles ved behov.
Pris for personbil/liten varebil er kun 600,- For SUV eller større biler er prisen 700,- Faktura sendes på e-post i etterkant.
Hva er fordelen med mobilt dekkskift?
Den mest opplagte og behagelige fordelen er selvsagt at du ikke trenger å gjøre noe! Men det er også noen andre fordeler som kanskje ikke er så lett å se. Les mer om det på vår FAQ som tar opp mange spørsmål angående hjulskift
Vinterhjul skrus av, bolter smøres, evt smårust/skitt børstes løs før sommerhjulene settes på. For å unngå skader på bolter trekkes de til med riktig moment. Til slutt fylles dekkene opp med anbefalt lufttrykk
Det må være enkel tilgang til hjulene som skal byttes, f.eks i garasje.
Det bør være et sted hvor det er nogenlunde flatt hvor bilen står.
Hvis det er forskjellige bolter til sommerhjul og vinterhjul så må riktige bolter være tilgjengelig.
Enkelt sagt, hvis de trekkes til for løst så kan du miste hjulet. Like farlig er det om du trekker til for hardt, da kan bolten ryke mens du kjører. Derfor er det viktig å sjekke hvor hardt det skal trekkes til på din bil og bruke momentnøkkel. I følge Jan Ivar Engebretsen hos NAF er det ofte de profesjonelle dekkverkstedene som skrur hjulboltene for hardt til.
Her er en liten sak som forklarer mer: Dinside.dagbladet.no
Så bra for deg at du har el-bil! 🙂 El-biler er bygget annerledes enn fosile biler så kan det oppstå skader på batteripakken dersom bilen løftes feil. Derfor må vi vite hva slags bil du har før vi kan si ja eller nei. Hvis du synes det høres litt skummelt ut, så anbefaler vi at du ordner hjulskift på et autorisert verksted.
Noen biler med hydrauliske fjæring krever at man setter bilen i et eget «modus» før hjulskifte. Vet du hvordan det gjøres? Hvis ikke kan det bli nødvendig med en re-programmering i etterkant, og det er en unødvendig jobb. Da er det bedre å få jobben utført på et autorisert verksted.
«Trekk til så hardt du kan» er en gammel myte og er skadelig. Hvorfor? Anleggsflaten mellom felg og bremser er aldri 100% jevn. Derfor er hjulbolter er laget for å ha en viss fleksibilitet for å kunne korrigere for små ujevnheter. Tenk på de som små støtdempere som gjør at felgen holdes på plass. Når boltene trekkes for hardt til så mister de den evnen og hva skjer da? De kan faktisk ryke under kjøring og det vil du virkelig ikke!
Så hvor hardt er hardt nok? Alle produsenter av biler har en anbefaling på hvor hardt hjulene skal trekkes til. Volkswagen har f.eks 120 nm, mens Volvo generelt anbefaler 140 nm. Men hvor hardt er det? En batteridrevet muttertrekker har ca 450 nm og en som drives med trykkluft kan fort ha 600-700 nm. For å unngå skader er det derfor helt avgjørende at det blir brukt momentnøkkel, men det det er det ikke alle verksteder som gjør. Selvsagt gjør vi det! Da er du trygg på at hjulene sitter helt riktig.
Har du sett at det ofte er litt rust på hjulboltene? Det er naturlig at det kommer, men du vil ikke ha bolter som ruster. Hjulbolter er bokstavelig talt «bindeleddet» som sørger for at hjulet sitter fast på bilen din. Derfor trenger de litt pleie i form av de smøres opp med riktig middel sånn at det ikke plutselig blir en ulykke. Er boltene dine gamle og rustne anbefaler vi at du kjøper nye, det er en billig forsikring.
Derfor smører vi opp boltene før hjulene monteres. Da stoppes rustangrepet og du har bolter som fungerer som de skal.