Få lagt om til vinterhjul nå

Gleder du deg til vinteren og snø?

Det er det mange som gjør, men du synes kanskje ikke at det er like gøy å få lagt om til vinterdekk?

Har du dekkhotell så er det en behagelig «jobb» å ta, men hva hvis du har dekkene hjemme hos deg?

Da må du enten ta jobben selv eller laste hjulene i bilen og stille deg i kø på et lokalt dekkverksted.

Kunne du tenke deg en enklere løsning?

Mobilt hjulskift

Vi tilbyr å komme hjem til deg og legge om til vinterdekk der bilen din står. Alt du trenger å forberede er å ha hjulene i nærheten, resten ordner vi. 

Bolter smøres og trekkes til med riktig moment. Luftrykk sjekkes og etterfylles ved behov.

Pris for personbil/liten varebil er kun 500,- og faktura sendes på e-post i etterkant. 

Hva er fordelen mobilt dekkskift?

Den mest behagelige fordelen er jo selvsagt at du ikke trenger å gjøre noe! Men det er også noen andre fordeler som kanskje ikke er så lett å se.

Rene flater

Det kan høres litt banalt ut å si det, men hjulene er det eneste som holder deg på veien. Hvis det ikke gjøres riktig så kan det gå ut over din sikkerhet. Flaten mellom felg og bremser må være fri for løse partikler og rust. Hvis ikke får ikke felgen riktig anleggsflate og det kan oppstå ristninger og feil dekkslitasje. Vi børster av flatene med en stålbørste før vi monterer hjulene. 

Hvor hardt skal felgene trekkes til? 

«Trekk til så hardt du kan» er en gammel myte og er skadelig. Hvorfor? Anleggsflaten mellom felg og bremser er aldri  100% jevn. Derfor er hjulbolter er laget for å ha en viss fleksibilitet for å kunne korrigere for små ujevnheter. Tenk på de som små støtdempere som gjør at felgen holdes på plass.  Når boltene trekkes for hardt til så mister de den evnen og hva skjer da? De kan faktisk ryke under kjøring og det vil du virkelig ikke!

Så hvor hardt er hardt nok? Alle produsenter av biler har en anbefaling på hvor hardt hjulene skal trekkes til. Volkswagen har f.eks 120 nm, mens Volvo generelt anbefaler 140 nm. Men hvor hardt er det? En batteridrevet muttertrekker har ca 450 nm og en som drives med trykkluft kan fort ha 600-700 nm. For å unngå skader er det derfor helt avgjørende at det blir brukt momentnøkkel, men det det er det ikke alle verksteder som gjør. Selvsagt gjør vi det! Da er du trygg på at hjulene sitter helt riktig. 

Bolter smøres

Har du sett at det ofte er litt rust på hjulboltene? Det er naturlig at det kommer, men du vil ikke ha bolter som ruster. Derfor smører vi opp gjengene før hjulene monteres. Da stoppes rustangrepet og du har bolter som fungerer som de skal.